Cases

Stylista - Sosial shopping

Stylista.no er den hittil største digitale satsningen for Bonnier Media Norge. Toppsjef Trond Juliussen mener samarbeidet med Peytz & Co fungerte godt.

Bonnier Media gir blant annet ut magasinene Costume, Stella og Woman og har via disse et godt grep på norske kvinner mellom 18-30 år som interesserer seg for mote og skjønnhet. Bonnier hadde imidlertidig et uavklart potensiale innenfor samme målgruppe - og dermed en mulighet for å innta den ledende posisjonen hos både brukerne og annonsørene. Derfor bestemte Bonnier Media seg for å skape en moderne digital plattform for kvinner i 2013.

Sosial handel 

Med utgangspunktet i de digitale kanalenes styrke - i motsetning til et tradisjonelt magasin - oppstod motesamfunn-plattformen som i dag går under navnet Stylista. Stylista.no er en hybrid mellom et digitalt samfunn og en e-handel-plattform. Nettstedet består av inspirerende artikler, blogginnlegg, ”Lookbooks” og ”Streetstyle” (samlinger av utvalgt tøy, sko og tilbehør). Med mer enn 125.000 produkter er fokuset på mote og skjønnhet - og naturligvis å generere e-handel med de tilbudte produktene.

Brukerengasjement

Stylista har et særdeles høyt nivå av brukerengasjement. Nettstedet oppfordrer alle brukere til å melde seg på og til å begynne å involvere seg i innholdet ved å ”love” (elske) det (tilsvarende Facebooks ”likes”), og på den måten samle inn produkter, artikler og liknende til deres personlige profil.

 Stylista.no er et strategisk viktig prosjekt for Bonnier Media. Jeg er derfor ytterst fornøyd med å få levert en fungerende plattform til den avtalte tid og til den avtalte pris. Plattformen har allerede levert særdeles gode resultater på annonsesiden, og vi gleder oss til å utvikle den videre”

Trond Juliussen, administrerende direktør i Bonnier Media

Bonnier Medias visjon

Visjonene er å oppnå en ledende digital posisjon blant norske kvinner i alderen 18-30, akkurat som for print. Målet ble satt høyt fra starten av: Stylista skal være den viktigste digitale plattformen for mote i målgruppen – materialisert ved 200.000 unike brukere per måned ved utgangen av 2013.  Med unntak av noen få tusen brukere ble målet nådd. Peytz & Co vurderte design og konsept ut i fra et teknisk perspektiv og utførte etterfølgende den tekniske løsningen med Drupal.

Fire bloggere med 30.000 lesere

Fire av Norges mest populære motebloggere, med i alt over 30.000 unike brukere om dagen, har flyttet bloggaktivitetene deres til Stylista. Med dem følger en trofast skare av lesere. For å få det fulle søkeoptimeringsutbyttet for deres enorme arkiv av moterelatert innhold, rådet vi dem til å flytte alt innhold fra deres tidligere content management-systemer (WordPress og Blogspot) til Drupal. Her er det snakk om i alt 18.000 blogginnlegg og bilder. Vi flyttet innholdet automatisk ved å utvikle en spesiell programvare til formålet.

Produkter fra fem workshops

Priser, bilder og beskrivelser av produktene er det innholdet som samfunnet dreier seg om. Men selve handelen foregår direkte i de respektive nettbutikkene. Når brukeren klikker, føres han/hun uproblematisk inn i kjøpssystemet til den relevante nettbutikken. Hver natt importerer vi den totale produktkatalogen fra fem betydelige mote-webshops: Zalando, Nelly, Asos, MyWardrobe og NeverNaked. I alt ca. 125.000 produkter som alle finnes på nettstedet. Samtlige produkter oppdateres automatisk hver natt med priser, farger osv. Nye produkter blir tilføyet og gamle produkter fjernes, når de utgår fra butikkens sortiment.

”Peytz & Co hadde på det tidspunktet enda ikke startet i Norge. På tross av avstanden opplevde vi et dedikert, hardtarbeidende team, som leverte en kompleks løsning til tiden”

Viktoria Hallberg, Digital Business Developer, Bonnier Media

Nye annonseformater

Nytenkningen begrenser seg ikke kun til den sosiale shopping-delen. Også annonseformatene er helt nye. På den måten kan de fleste elementene på Stylista.no kjøpes som annonseplass, herunder både artikler, produkter og "look books". Naturligvis grunnet det faktum at innholdet er betalt av en annonsør.

Søkning via Solr-søkemaskiner

Alle produktene og deres tilhørende egenskaper er indeksert i en skreddersydd Solrindeks-søkemaskin, og presenteres for brukerne via Solr i forskjellige sammenhenger på tvers av webstedet.

Interaktivt, resposivt design

Stylista.no har en avansert forside med avansert interaktivt design, som fungerer på desktop, nettbrett og mobile enheter. For å forbedre nettstedets yteevne registreres brukernes skjermstørrelse automatisk, hvor bildene så etterfølgende skaleres til brukerens enhet før de leveres.