Cases

Google Analytics gav oss konkrete mål

SEO Google Analytics Resultatorientert internett
Nettsiden Academic Books får spesialrapporter fra Google Analytics, som tydelig viser hva de må gjøre for å oppnå enda bedre resultater.

Får du anvendelige tilbakemeldinger fra din Google Analytics - eller drukner du i et hav av tall?

Da Academic Books kontaktet Peytz & Co, hadde de et helt allminnelig forhold til sin statistikk. Det var slik at de av og til tok en titt på tallene, og tenkte "oi så mange mennesker som besøker siden vår!"

Men utfordringen var å se hva de kunne gjøre annerledes for at oppnå bedre tall i fremtiden.

Google Analytics kan - for veldig mange - være svært så overveldende. Tallene er svært forskjellig fra deres daglige arbeide, også er det i tillegg så alt for mange av de!
Partner Jens Poder, Peytz & Co.

Prosessen med å gjøre en nettside resultatorientert begynner alltid med å fastsette konkrete mål. Hva er meningen bak din nettside? Hva er det du ønsker å oppnå? Skal du endre holdninger, skape oppmerksomhet eller selge varer?

Hvor kommer trafikken fra?

Academic Books ønsket at deres nettside skulle være en del av skolens infrastruktur, noe som er årsaken til at de leverer samlede lister over hvilke bøker som inngår i pensum, og gir en lang rekke fordeler - og rabatter - til studenter. Dette bidrar mot deres overordnede mål: å selge bøker.  

Academic Books hadde tidligere anvendt Google Analytics til deres statistikk, så vi pratet først med de om hva de gjorde fra før av, for å selge bøker  - og gikk deretter i gang med å tilrettelegge rapportene, slik at de gir et konkret innblikk i hvordan deres eksisterende anstrengelser virker.

Et viktig måleparameter er trafikk-kildene; hvor trafikken kommer fra. Academic Books mottar, som de fleste andre, trafikk fra Facebook, Google-søk, Google-annonser - og en rekke andre nettsider.

Hva er en Facebook-like verdt? 

Vi satte opp mål, og sammenlignet de med hva folk faktisk kjøpte. For det er jo en mulighet at man kjøper mer dersom man kommer direkte fra sin skoles nettside, enn hvis man navigerer seg inn fra Facebook. En antagelse som ble bekreftet.

"Vi har alltid vært begeistret for våre mange "likes" på Facebook, og vi har alltid visst at vi fikk mange besøk derfra. Men det som viste seg, var at de sjeldent kjøper noe", forteller salgs- og markedsføringssjef Tanja Verbik.

Til gjengjeld kunne statistikken avsløre en sann gullgruve i form av en begrenset trafikk fra et annet nettsted, som førte til svært mye salg. Og Academic Books var raske til å tildele slike mer givende trafikk-kanalene økt oppmerksomhet.

Et daglig arbeidsverktøy 

I dag mottar forskjellige personer ved Academic Books hver sin ukentlige rapport, som illustrerer hvordan uken har gått - og som gir en konkret pekefinger om hvor og hva som kan justeres for å forbedre resultatet for neste uke. Et perfekt preludium til et hurtig statusmøte. 

"Resultatene er meget anvendelige"

Tanja Verbik, salgs- og markedsføringssjef, Academic Books. 

Peytz & Co leverte følgende ytelser:

  • Avklaring av nettsidens formål
  • Oppstilling av relevante målepunkter
  • Oppstilling og utsendelse av rapporter
  • Lett forståelig undervisning i daglig bruk og tilpassing
  • Søkemotoroptimalisering (SEO) av nettsted