Blogg

Slik gjør du offentlige nettsider mer brukervennlige

Løsninger til den fellesoffentlige utviklingsveiledningen. Ved Lena Frederiksen
Offentlig selvbetjening handler om å gjøre livet lettere for borgere og virksomheter. Og om å minimere omkostningene i det offentlige. Få ny innsikt og konkrete verktøy.

Danmark er allerede er i full gang med den offentlige digitaliseringsprosessen, og nå står Norge for tur.

Vi har tidligere skrevet om norsk forskrift til universell utforming som gir oss nordmenn tid frem til 2021 for sørge for at offentlige og private løsninger oppfyller de kommende kravene.

Her er to gode fremvisninger på hvordan det offentlige kan forberede seg - levert av våre danske kollegaer Lena og Jens, som begge prater lettforståelig dansk.

Så fyll koppen med noe godt, sett av litt tid og la deg inspirere!

Foredrag 1 : Tre konkrete metoder

Lena Frederiksen viser tre konkrete metoder til å sjekke en organisasjons hjemmeside- og selvbetjeningsløsning tilfredsstiller det offentliges krav til brukervennlighet. 

I videoen kan du lære å...

  • Undersøke om løsningene lever opp til brukervennligshetskriteriene i det offentliges digitaliseringsstrategi og den fellesoffentlige utviklingsveiledningen
  • Forbedre brukervennligheten for løsninger med en ekstra utsatte brukere
  • Forbedre dine løsninger med ulike metoder - alt fra ”gjør det selv"-metoder, til budsjettmetoder og mer grundige undersøkelser

Og her har du Lenas presentasjonsslides:

 

Foredrag 2 : Selvbetjening skal gjøre oss sterkere

Jens Poder minnet oss om hvor viktig det er at selvbetjeningsløsninger:

  • Gjør brugerne sterkere - med flere muligheter og større frihet
  • Er enklere å bruke enn de tradisjonelle metodene
  • Ikke er frustrerende - slik at brukeren er motivert

Se videoen og få et helt nytt syn på offentlig selvbetjening og brukervennlighet:

Og her finner du Jens' presentasjonsslides: