Blogg

Markedsføring smaker best via e-post

Vi er ikke overrasket: To av tre foretrekker å motta markedsføringsrelatert innhold per e-post, fremfor alternative digitale kanaler, slik som sosiale medier eller mobilapplikasjoner.
chs bilde
kategorier Nyhetsbrev

Ingenting tyder på at sosiale medier vil erstatte e-posten som markedsføringskanal: Hele to av tre foretrekker å motta markedsføringsrelatert innhold på e-post, fremfor alternative kanaler, ifølge en undersøkelse fra Adobe.

Men pass på at innholdet er mobilvennlig - hvis ikke, havner du i søppelbøtta.

E-post er størst

Selv om kanalen er en gammel traver i dagens digitale landskap, tyder undersøkelsen på at den har kommet for å bli. Ikke nødvendigvis fordi ”gamle vaner er vonde å vende”; det er spesielt den yngre garde som foretrekker å motta markedsføringsrelatert innhold per e-post.

Preferanser for markedsføringskanaler:
 
E-post 63%
Brev 20%
Sosiale medier 6%
Applikasjoner 5%
SMS 4%
Telefonsamtaler 2%

 

 

 

 

 

Se kilde i bunnen av artikkelen

Man skulle da tro at dette segmentet ville foretrekke innhold gjennom sosiale medier og app-er?

En mulig forklaring kan være at markedsføring gjennom slike kanaler, enten i form av sponset innhold eller bannere, er for fremtredende, ettersom budskapet ”dyttes” på mottakeren. Til motsetning er e-posten avhengig av å appellere til mottakeren, for at den skal bli åpnet. Og da bør budskapet være relevant; resonere med mottakerens interesser.

Etter mottakeren har åpnet e-posten, skal det svært lite for at de mister interessen og går videre – spesielt hvis innholdet eller oppsettet er av lav kvalitet. Undersøkelsen viser at én av tre ønsker å motta færre e-poster, så det er lav terskel for å havne i søppelkassa.

Tre frustrasjonsmomenter blant mobilbrukere

Til tross for at vi stadig bruker mer tid på mobilen, er det flere avsendere der ute som ikke vet hvordan å tilrettelegge innholdet deretter. Dette skremmer vekk mottakerne.

Undersøkelsen gav tall på de tre største årsakene til at mottakeren mister interessen for e-posten leses på mobil:

  • Hvis e-posten er for langt og krever ”scrolling” (28 prosent)
  • Hvis oppsettet på e-posten ikke er optimalisert for mobil (21 prosent), som ofte medfører at innholdet er veldig smått og vanskelig å lese.
  • Hvis mottakeren opplever å måtte vente på at det skal lastes inn (21 prosent) - eksempelvis hvis utsendelsen inneholder store bildefiler.

I tilfelle denne artikkelen skulle stresse deg, har vi skrevet et gratis kompendium, som tar for seg en rekke gode råd til hvordan du kan forbedre e-postmarkedsføringsaktivitetene dine. Det være seg kampanjer eller nyhetsbrev. I tillegg så er vi ekspert på området, og tar gjerne imot eventuelle spørsmål.

--

Tallene er basert på en britisk undersøkelse utført i perioden 13. - 17. juli i år, blant 400 kontormedarbeidere, alle innehavere av en smarttelefon, ifølge en undersøkelse av Adobe.