Blogg

Doktor Søkemotors tips til en sunnere nettside

Fire viktige aspekter ved søkemotoroptimalisering som kjennetegner en sunn nettside og forbedrer muligheten for at din nettside blir vist i resultatlisten.
chs bilde
Slik doktoren ønsker deg ditt beste, er søkemotoren interessert i din nettsides velvære. For å forstå denne koblingen, kan det være verdt å reflektere over søkemotorens formål, som helt grunnleggende er å levere det mest relevante innholdet på internett til brukerne av søkemotoren. De mest relevante sidene velges og rangeres på bakgrunn av ulike aspekter, hvor de sunneste og mest troverdige sidene presenteres ved søket, mens de som lider av feil og mangler plasseres lengere ned. 
 
En slags digital helsesjekk, hvor de sunneste sidene blir belønnet med treff.
 
Vi tar for oss fire aspekter som positivt bidrar til hvordan søkemotoren rangerer nettsiden din.
 

4 aspekter ved en sunn nettside 

I sin helsesjekk av din nettside, undersøker søkemotoren hovedsakelig fire aspekter:

 

1. Innhold

 
Når søkemotoren besøker nettsiden din, forsøker den å kategorisere innholdet som er der, for slik å kunne bli knyttet opp mot søkeord. Innholdets tittel og beskrivelse er to viktige bidragsytere her, da det er disse to elementene vises i søkemotoren hvis innholdet ditt blir funnet, og som skal rettferdiggjøre sidens relevans til søkeordet. Når siden blir klikket på, tolker søkemotoren dette som et sunnhetstegn, noe som kan tilegne siden en forbedret plassering i søkeresultatet. Men hvis siden ikke blir klikket på, eller de som besøker den forlater den tvert, kan plasseringen bli straffet.
 
En tittel som ikke reflekterer innholdet, kan i verste fall føre til at innholdet ikke kategoriseres riktig i søkemotoren. Vi ser ofte at ”Nyhet” eller ”Tittel” blir brukt som tittel, og selv om det er intuitivt riktig, forteller det ingenting om innholdet. Det samme gjelder beskrivelsen; de sidene som forteller sin sak tydelig og overbevisende, vinner brukerens oppmerksomhet. Her er det lite som kan tilgis. Flinke aktører bruker derfor presise betegnelser for innholdets titler og beskrivelser, slik at det ikke hersker noen tvil om hvor fokuset ligger.
Søkemotoren ser gjerne at innholdet er utfyllende – gjerne over 1000 ord i lengde – og at den er lettlest, med god flyt og naturlig oppbygging. Bruk av bilder og videoer er sunnhetsfaktorer som blir belønnet ytterligere. Målet er det autentiske, og ikke en side som desperat forsøker å koble innholdet sitt mot alskens søkeord. Da risikerer man å miste sitt eget budskap og potensielle lesere.
 
Innholdet du publiserer, bør også være variert, i den forstand at den er relevant for målgruppens ulike behov. Det er jo behovet som er utgangspunktet til de forskjellige søkeordene vi bruker. En musikklærer vil eksempelvis kunne legge ut innhold vedrørende gode begynnerinstrumenter, smarte øvingsteknikker eller en lærerik video om fin begynnerlåt, og slik dekke den samme målgruppen – gitarspillere på nybegynnernivå – sine ulike behov. 
 

2. Teknisk ytelse

 
En rask side er en sunn side; en av tingene søkemotoren gjør, er å undersøke kondisjonen til nettsiden din. Skulle det ta flere sekunder for at siden lastes inn for brukeren - eksempelvis fordi serveren til siden er plassert et sted borte i Langtvekkistan - vil søkemotoren oppfate den som mindre relevant enn en tilsvarende, men raskere, nettside. Heldigvis finnes det analyseverktøyer, slik som Google Analytics og Google Page Speed Insights, som er til god hjelp for å få innsikt på hvor teknisk effektiv siden din er.
 

3. Brukeropplevelse og kvalitet

 
I de aller fleste tilfeller, har man en nettside for at den skal brukes. Hvis ikke kunne man likså godt spart de pengene. Brukeropplevelsen er derfor viktig; her skiller vi mellom strukturelt design; hvordan siden er strukturert, i form av navigasjon og kategorisering av innhold; og visuelt design, hvordan siden ser ut. Her har søkemotoren og brukerne en ting til felles: begge foretrekker et godt strukturelt design fremfor det visuelle. Skulle disse to interessene stå i konflikt, bør du derfor prioritere det strukturelle. Hva er poenget med en flott side, hvis brukerne ikke finner det de leter etter og forlater siden? Potensielle symptomer på at siden lider av dårlig brukeropplevelse, er at brukerne forlater nettsiden tidlig i interaksjonen  - målt som ”bounce rate” i Google Analytics. En annen grunn for dette kan være at innholdet holder lav kvalitet eller ikke samsvarer med det brukeren var på utkikk etter. 
 

4. Gode venners lag

 
Søkemotoren er også opptatt av at siden har et godt nettverk og er sosialt aktiv. Nettsider som har vært flinke med å referere til, og blitt referert fra, andre nettsider, blir oppfattet som mer relevant i søkemotoren, enn sider hvor dette ikke er tilfellet. Så det lønner seg at noen kan gå god for deg. Og jo mer populære disse aktørene du assosieres med er, jo sterkere blir bidraget av at du nevnes hos de.  Her drar mange nytte av gode samarbeidspartnere, men står man alene, behøver man ikke nødvendigvis å frykte; innholdet er i seg selv godt nok til å dra inn referanser og omtale. Hvis innholdet treffer målgruppens behov på en god måte, vil dette være et intensiv til e-WoM – såkalt ”elektronisk Word of Mouth”, den elektroniske jungeltelegrafen, der det spres i vinden over sosiale medier, blogger, og så videre.
 
-
 
Her i Peytz & Co vet vi å verdsette sunne sider, ja, vi lager jo tross alt en del av de her på bygget. Skulle du mistenke at nettsiden din lider av noen sykdomstegn; for all del ikke nøl med å ta kontakt, så foretar vi en helsesjekk av siden din.